+48781521131
aloha@kulturaruchu.pl

Kilka sposobów na… praktykę naturalnego ruchu

Twoje ciało może ruszać się i być poruszane na wiele sposobów – poza tymi powszechnie rozumianymi pod hasłem aktywności fizycznej. Ruch można np. zdefiniować jako zmianę kształtu ciała lub jego części.

? Odkształcenie tkanek (patrz: skóry, powięzi oraz tkanki tłuszczowej i mięśniowej) spowodowane dociskiem do innej powierzchni może być złotem dla zestresowanych i zmęczonych ciał XXI wieku.

W dużym skrócie:

Miękka powierzchnia = twarde ciało
Twarda powierzchnia = miękkie ciało

? Środowisko w którym żyjemy – w krajach rozwiniętych – stało się płaskie, gładkie i wygodne. Tym samy pozbawiliśmy się możliwości obcowania z naturą, która przez wieki „zmuszała” ludzi do niezliczonej ilości ruchów, polegających na zmienianiu kształtu i adaptacji do nieregularności dzikiej przyrody. ?

? Tego rodzaju bodźce były codziennością dla ludzi, którzy przez setki tysięcy lat żyli w otoczeniu natury. Mimo upływu lat, wciąż mamy zapisaną w genach potrzebę dostarczania ciału tego rodzajów obciążeń. W przeciwnym wypadku z każdym dniem będziemy tracić na elastyczności i „miękkości” ciała (z wiekiem włókna kolagenowe stają się sztywniejsze, co może odzwierciedlać się w ogólnej sztywności ciała)… Nie ma na co czekać! ?

?Z tej perspektywy – rolowanie obolałych mięśni na wałkach i piłkach do automasażu – wcale nie jest takie nienaturalne jakby mogło się wydawać. Zastąpiliśmy w ten sposób bodźce które niegdyś występowały naturalnie podczas gdy ruszaliśmy się w mniej wygodnym i bardziej wymagającym fizycznie środowisku.

⏰ Jednak tego rodzaju praktyka zajmuje „dodatkowy czas” w ciągu dnia. Nie byłabym sobą, gdybym nie wymieniła teraz sposobów na to jak możesz włączyć tego rodzaju praktykę na co dzień – bez konieczności poświęcania na nią dodatkowych godzin z doby.

A co gdybyś…

✅ Zmienił sposób w jaki siedzisz – zamieniając miękkie kanapy, pufy i fotele na siedzisko na ziemi? Kiedy siedzisz na ziemi i często zmieniasz pozycje – poprzez docisk odkształcasz tkanki wokół bioder (podstawy twojego kręgosłupa) tak samo, jak podczas rolowania się na wałku, czy piłce.

✅ Zamienił królewski materac na niską matę (albo chociaż twardszy materac) i co noc fundował sobie 8 godzinny masaż całego ciała ?


✅ Zaczął chodzić więcej po naturalnie ukształtowanym terenie (po górkach i dołkach, dziurach, kamieniach i korzeniach – im krzywiej tym lepiej)? albo wysypał trochę kamieni, lub drewnianych kształtów w miejscach gdzie najczęściej stoisz np. przy zlewie, blacie kuchennym, albo stojącym stanowisku pracy i w trakcie wykonywania zautomatyzowanych czynności – „masował” stopy stając na nich pod różnym kątami.
✅ Zamienił buty z podwyższoną piętą i miękką amortyzowaną podeszwą – na obuwie na płaskiej podeszwie?
✅ Zaczął więcej się przytulać (albo dosłownie – ściskać) z bliskimi?


✅ Zaczął bawić się z dziećmi w zapasy, przewalanki, uciekanie przed „potworem” i wszelkie formy ekspresji radości w bliskim kontakcie ?
✅ Dodał do swojej aktywności fizycznej więcej przewrotów, przetoczeń i turlania się po ziemi (w nomenklaturze tanecznej – tzw. Floorworku)

❗ Wiele z tych rzeczy może ci się wydawać na chwilę obecną zbyt radykalnymi zmianami – i słusznie. Jeżeli jesteś na etapie:
? Spania na miękkim materacu,
? Siedzenia na kanapach i fotelach,
? Noszenia „amortyzujących” butów,
? Na bosaka wchodzisz tylko pod prysznic
? I nie pamiętasz kiedy ostatni raz robiłeś „fikołki” to pod żadnym pozorem nie polecałabym tak radykalnych zmian. To tak jakbyś z robienia przysiadów bez obciążenia – nagle porwał się na 100kg.

Do wszystkiego są odpowiednie progresje, które wdrażane powoli i stopniowo – umożliwią adaptację tkanek do nowych obciążeń.

A jeżeli chcesz się dowiedzieć jak zacząć z głową – sprawdź zajęcia w Akademii W Gruncie Ruchu. 

Marta Zinserling

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *