+48781521131
aloha@kulturaruchu.pl

Czym jest Movement?

Movement, czyli po prostu ruch.

Nasze życie to nieustanny ruch, a my jako ludzie otrzymaliśmy niesamowitą możliwość doświadczenia go poprzez CIAŁO. Kultura movement to społeczność ludzi, którzy fascynują się ruchem. Owocem fascynacji jest nieustanne poszerzanie samoświadomości oraz dążenie do integracji ciała z umysłem i duszą.

Bycie „moverem” to niekończąca się ciekawość, poświęcenie się rozwojowi i… stawianie się w niekończącej się pozycji pokornego, otwartego na świat ucznia. Praktykując #movement wykorzystujesz różnorodne formy ruchu, które są kombinacją m.in kalisteniki, sztuk walki, jogi, lekkoatletyki, parkour, podnoszenia ciężarów czy tańca. Movementu jednak nie da się wpasować w żadną konkretną dyscyplinę, bowiem jego esencją jest ekspresja, doświadczenia i możliwości konkretnego człowieka. Tancerz zupełnie inaczej będzie „korzystał z movementu” niż ciężarowiec, jogin, zawodnik sztuk walki.

Movement holistycznie rozwija ciało w taki sposób, aby wspomógł twoją specjalizacje (jeśli to twój cel) lub po prostu by rozpocząć swoją przygodę z odkrywaniem ciała i pracą nad jego jakością. Wspominając o specjalizacji, warto wspomnieć o praktycznym wymiarze zastosowania idei Movementu.

“We are all HUMAN first, MOVERS second and only then SPECIALISTS.” – Ido Portal

Ostatnimi czasy #Movement zyskał rozgos na całym świecie m.in głównie dzięki mistrzowi MMA oraz UFC Conorowi McGregorowi, który współpracuje z prekursorem i propagatorem movementu Ido Portal.

Myśląc o movemencie w kontekście sportów walki należy traktować go jako łącznik wszystkich elementów składowych treningów zawodnika MMA. Movement łączy i wypełnia luki pomiędzy treningiem siłowo kondycyjnym, specjalistycznym (parter, stójka) i streczingiem. Może być stosowany w różnych stadiach cyklu przygotowawczego, spełniając różne cele treningowe. Przykładowo świetnie sprawdzi się zarówno w fazie roztrenowania, jak i BPS (bezpośredniego przygotowania startowego). W zależności od stadium cyklu będziemy skupiali się albo na wytrzymałości, albo na szybkości i eksplozywności, albo na sile. Mając na względzie założenia treningowe danego zawodnika, możemy optymalnie uzupełnić rutynę treningową o wyselekcjonowane elementy movementu. – Marcin Koszczyński [http://www.marcinkoszczynski.pl/2017/10/31/czym-jest-movement-ido-portal-movementculture-poland/]

Metody pracy według Ido Portal opierają się na:

  • Zaprzestaniu myślenia o treningu w formie jednostki treningowej, która trwa „od … do …” na sali treningowej. Powinniśmy poruszać się wszędzie i cały czas, nasze życie powinno być świadomie wykonywanym ruchem.
  • Istotą samorozwoju jest mądra krytyka. Patrz na to, gdzie jesteś, ucz się od najlepszych nauczycieli w swoich dziedzinach. Rozwijaj według własnych potrzeb.
  • Niezależnie od stopnia wtajemniczenia, cały czas się rozwijaj, doświadczaj, krytykuj, podważaj, ucz nowych rzeczy, sięgaj po nowe rozwiązania, szukaj nowych wzorców ruchowych, eksploruj, improwizuj, działaj. Ruszaj się.
  • Movement, dzięki temu, że czerpie z tak wielu dziedzin daje nieograniczone spektrum możliwości. Movement to ciągła nauka, ciągły rozwój. Wszystko to ponieważ „we are all HUMAN first, MOVERS second and only then SPECIALISTS”.

Try. Play. Change roles. Lead. Follow. Struggle. Adapt. Study. Work with what you have and who you are. Physics. Anatomy. Adaptability. Imagination. Curiosity. Creativity above all.

Improvisation and creativity are vital to any kind of problem solving, and problem solving is vital for survival. On stage and above all in life. Life rarely happens on cue, according to script or as you expect. It is turbulent, always dynamic and unpredictable. It happens in context. It’s complex. https://fightingmonkey.net/

Będąc moverem jest się cały czas uczniem.

Movement wykracza daleko poza konwencjonalne wyobrażenie ruchów spotykanych na zajęciach fitness. Łączy w sobie trening ciała i umysłu traktując je jako jedność. Po nauczeniu się podstawowych ruchów wprowadzamy elementy swobodnej improwizacji, w której ciało podąża za umysłem, a umysł za ciałem. Poszukujemy ruchu autentycznego wypływającego z nas samych.

Esencją życia jest ruch. Ruszając się, poznajemy samych siebie. Sprawność fizyczna, siła, wytrzymałość jest jedynie początkiem do wspaniałej przygody z ruchem, doświadczenia przyjemności bycia we własnym ciele i działania. Dlatego właśnie na zajęciach movement nie ma ani gorszych, ani lepszych. Każdy przychodzi z własnym doświadczeniem i pracuje nad sprawnością własnego ciała. Tutaj sprawność rozumiemy zarówno jako świadomość ciała, jak i jego siłę, wytrzymałość, gibkość i mobilność. Faktem jest jednak to, że trening movement wymaga ambitnego i świadomego podejścia do ruchu. Movement to trening dla ludzi inteligentnych i otwartych. Tutaj stajesz sam przed sobą na sali, trawie, w salonie, wsłuchujesz się w siebie i zaczynasz się poruszać. Musisz całkowicie wyłączyć myślenie pod tytułem „teraz robię rozgrzewkę”, „teraz 10 pompek i trzy przysiady w serii”, „teraz może jakaś tabata z burpees” i skupić się na wcześniej wspominanym flow.

Podstawą treningu movement jest ekspresja własna. Siła, wytrzymałość, mobilność, zwinność, zręczność, eksplozywność są jedynie narzędziami potrzebnymi i rozwijanymi w celu doskonalenia własnej ekspresji ruchu. Każdy trening jest inny, każdy trener jest inny, każdy mover jest inny.

Movement is big. Bigger than any specific movement discipline and it contains within it HUGE ‚worlds’ like the world of fitness, dance, martial arts, strength, flexibility, circus and more. Specializing is great – but beyond our specialties – we are all HUMAN first, MOVERS second and only then SPECIALISTS. – Ido Portal

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *